![]() |
| Min chef från rundradiotiden, Bengt Lundberg, jobbar idag, tillsammans med exkollegan Bob Jacobsson, med att samla in radiohistoria om radio/TV i norr. Idag fick jag nr 1/2012 av "Radiohistoria i norr", där skrivs bl. a. om när TV:n kom till Skellefteå. På bilden kan du se den första TV-stationen "500-wattaren" som startade på hösten 1960, strax före Romolympiaden. (Den tvåfärgade Duetten körde jag några år, en B16 med eftermonterad 4-växlad låda (3-växlad var standard), startsnabb som få! :-) ) I Blåbergsliden fanns en relästation för att överföra bild och ljud från Vännäs till Skellefteå. På denna bild kan du se mottagarantenner för Kanal 2 samt stationhuset. Förmodligen behövdes en starkare signal, på denna bild är en yagi monterad på brandtornet. Signalen sändes vidare till Sk-å via radiolänk, en CSF reportagelänk. I "Radiohistoria i norr" kan du bl. a. läsa: "Skellefteåsändaren startade sina sändningar i aug.1960. Stationen som sände på B III kunde vid gynnsamma förhållanden tas emot i södra Norrbotten. Tidigare hade entusiaster där gjort försök att se Vännässändaren som sände på BI. Den hade visserligen ett stort täckningsområde men var starkt störd bl.a. av sändare nere i Europa. En viss förbättring blev det i Norrbotten genom Skellefteåsändarens tillkomst. Programmen var i svart/vitt och ljudet i mono båda brusiga och kvalitetsmässigt långt från dagens digitala system." |
| Välkommen till Skellefteå Radioamatörer, SK2AU! Vi är din lokala amatörradioklubb i Skellefteå, vi har vår verksamhet i en egen klubbstuga i Rönnbäcken med antenner och radioutrustningar för de flesta frekvenser. Vi träffas där varje helgfri onsdag kl 1900, mer info under Klubbkvällar på hemsidan. För kontakt maila/ring någon i styrelsen. SK2AU nu även på Facebook! Kom med/logga in och skriv vad du gör och kör! |
För drygt 50 år sedan startade TVn i Skellefteå
- Uppgifter
- Skriven av Administrator
- Överordnad kategori: News
