| Välkommen till Skellefteå Radioamatörer, SK2AU! Vi är din lokala amatörradioklubb i Skellefteå, vi har vår verksamhet i en egen klubbstuga i Rönnbäcken med antenner och radioutrustningar för de flesta frekvenser. Vi träffas där varje helgfri onsdag kl 1900, mer info under Klubbkvällar på hemsidan. För kontakt maila/ring någon i styrelsen. SK2AU nu även på Facebook! Kom med/logga in och skriv vad du gör och kör! |
Antennhaveri Galtisrepeatern
- Uppgifter
- Överordnad kategori: News
"Radioamatör tar steget in i dataåldern!"
- Uppgifter
- Överordnad kategori: News
"Datorer. För många av oss ett den moderna tidens diffusa och lite skrämmande påfund. Något som kan hålla ett vakande öga på oss, något som gör oss obehövliga på jobbet. Men framförallt något obegripligt, förbehållet en expertdominerad maffia som ser ut att kunna bli framtidens maktelit.De här funderingarna är inte originella. Men lägg fram dem för Stig Sandström, förträfflig kollega och redigerare å detta blad och han skakar på huvudet: - Så komplicerat är det faktiskt inte..." Så skrev Norra Västerbotten den 2 juni 1979, läs mer på de inskannade artiklarna, del 1, del 2, del 3 och del 4. Klippen kommer som vanligt från Jimmy/SM2BYW. |
"Världens första dator" knäckte tyskarnas kod
- Uppgifter
- Överordnad kategori: News
Colossus anses numera vara den första elektroniska datorn, eftersom den dök upp 3 år före ENIAC. Men fram till i mitten av 70-talet var dess blotta existens hemligstämplad, så den har aldrig varit med i historiken. Mitt under brinnande krig hörde brittiska avlyssningsstationer en ny kod på kortvågen som definitivt inte var morsekod. Den fick namnet "fish code" eller "tunny code". Det skulle mycket grubblande till innan teknikerna på Bletchley Park kom fram till att det var krypterad 5-bitars telexkod. De såg aldrig maskinen som skapade koden, den tyska Lorenz, förrän efter kriget. Se denna BBC-video där Jerry Roberts berättar om Colossus och här där han berättar om hur koden är konstruerad. Tony Sale, "pensionerad spionfångare" har byggt en kopia av Colossus, se en video här. Källa: Teknik360, BBC. Läs mer>> |
144-starten i Skellefteå
- Uppgifter
- Överordnad kategori: News
![]() |
Jag har fått ytterligare en lunta klipp från Jimmy, "Black Yellow White", bl. a. ett par sidor ur Aurora DX:is från våren 1993. Jimmy skriver där om "144-starten i Skellefteå" i början av 50-talet samt om den respons han fick från Georg SM6BCU efter första artikeln i klubbtidningen. Lägg speciellt märke till hur de mätte våglängden, "Sändarnas våglängd bestämdes med hjälp av sk Lecher-trådar, två parallella trådar uppspända i rummet och en glödlampa tillkopplad. Genom att föra en kniv mot eggen utefter trådarna mättes avslåndet mellan punkterna där lampan nu slocknade. (=halv våglängd)". BCU skriver om hur det gick till att avlägga telegrafiprov: "Tre 16-åriga grabbar cyklade nu till Umeå (ca 280 km ToR), där vi tältade och rnedförde batteridiven rörsummer och övningsnyckel i tältet." "Curlingförälder" var inte uppfunnet då... Läs mer>> |
"ESB inget för radioamatörer"
- Uppgifter
- Överordnad kategori: News
![]() |
1960 sågs ESB (SSB) som en bra lösning för de överfyllda kortvågsbanden, USA-hamsen hade redan börjat använda det. Förvånade blev de, då det i den kända tidskriften "Proceedings of the IRE", de amerikanska ingenjörernas organ, påvisades att ESB inte erbjuder några fördelar på de överfyllda kortvågsbanden. Källa: Radio & Television, SM2BYW Läs mer>> |
Åke, SM2BQE Silent Key!
- Uppgifter
- Överordnad kategori: News
![]() |
En av klubbens äldsta medlemmar har lämnat oss, Åke avled den 6 dec 2009, han blev 84 år gammal. Jag lärde känna Åke när jag började jobba på TV-stationen 1964, Åke anställdes 1960 på dåvarande "Televerkets Radiosektion" när den första TV-sändaren "500-wattaren" drogs igång. Chef var då R-E Johansson, han kom från Tvt:s avstörningstjänst och kunde inte mycket om sändare och radiorör, så han lär ha frågat Rolf/ABX om han visste någon som "kunde radiosändare", Rolf föreslog Åke, han tillfrågades, slog till och fick anställning på "masten". Under tiden han jobbade på TV-stationen var han inte aktiv radioamatör, men han tog upp hobbyn efter sin pensionering. Han köpte en IC-735:a och jagade upp svärsönerna i björkarna på Floravägen för att hänga upp antenner! På vår webbsida har några tidningsklipp med Åke publicerats, han var en av de som startade SkRA 1960, "Ny fart i Skellefteå!", de övriga artiklarna är "Medicinlarm via amatörradio" och "SM2BQE calling Europe..." Sören, SM2DLA |
960 km med 1mW ERP 500kHz WSPR
- Uppgifter
- Överordnad kategori: News
Roger G3XBM har visat vad som kan uppnås på 500 kHz med mycket låg effekt och WSPR-programvara. På GQRP-reflektorn skriver han: Min lilla 1 mW ERP-station har nått längre än någonsin i Europa förra natten (torsdag) med en rapport från DG6RCH (JN68) i S. Tyskland. Distansen var 960 km, bara 40 km från mitt svårfångade personliga mål på 1000 km. Mer detaljer om QRP 500 kHz-stationen finns på min hemsida och blogg. Läs mer>> |
"QSO per teleprinter ny amatörradiofluga."
- Uppgifter
- Överordnad kategori: News
![]() |
Skrev Norra Västerbotten på 60-talet, Lasse SM2CQC (nu AA6IW) var (och är) en innovatör av stora mått. Då drog han igång en gammal telexapparat och körde RTTY med hjälp av Jimmy/SM2BYW. Numera kör Lars mest mikrovåg borta i Silicon Valley, lite bilder här. Sommaren 2008 besökte Lars oss i klubbstugan, Rönnbäcken, ett par bilder här. Läs mer>> |
"SM2BQE calling Europe..."
- Uppgifter
- Överordnad kategori: News
![]() |
Mera från Jimmy/SM2BYW's gömmor, en artikel från Norra Västerbotten där Åke, SM2BQE, bl. a. säger "Radioamatörerna utforskade, kortvågen åt "yrkesmännen"!" Artikeln är sannolikt från mitten på 50-talet. Åke sitter i ett tidstypiskt schack, till vänster, med den stora VFO-ratten, står en "Marconi R1155" RX, ovanför en engelsk kortvågskonverter "RF-24", den behövdes för att kunna köra 10 och 15 m. Båda kommer från Hallifaxbombare. Till höger en sändare som vi inte kunnat identifiera, om du känner igen den så hör av dig! Läs hela artikeln här>> |
En timme med SK2AU i Norran
- Uppgifter
- Skriven av Administrator
- Överordnad kategori: News
![]() |
Norran hörde av sig för en tid sedan och ville besöka oss och en kväll bokades in. I bifogad pdf kan du läsa artikeln. |
Studiebesöket på Kvistforsens kraftstation
- Uppgifter
- Skriven av Administrator
- Överordnad kategori: News
















