Skriv ut

Mer om att bygga ett PA från grunden, av Tommy SA2CLC

Skriven av Administrator on .

 Nu uppdaterad med bildtexter!
 A closeup of the 80/40m tank coil.

Efter diverse fruktlösa annonser på DX-radio där jag eftersökte ett Heathkit SB220, så började jag fundera på att bygga eget. Det som fick den berömda bägaren att rinna över var 3st 813 på tradera som jag bjöd hem. Jag ville ha stora glasrör så ett par 813 passade ju som hand i handsken för mig. De fick goa till sig på arbetsbänken i garaget medans jag letade och skrapade ihop resterande komponenter.

Som nybliven radioamatör är ju junkboxen väldigt grund, så mycket delar ramlade ned i brevlådan från mestadels ryska ebayförsäljare. Att det skulle byggas i gammal stil var klart redan från början så ett chassie bockades på jobbet under lunch och fikaraster.

Många scheman luslästes, många frågor ställdes till de mer erfarna byggarna, och till slut kunde jag provköra komponenterna var för sig. 2700 volt kan hoppa ganska långt fick jag erfara, tror jag gjorde om likriktaren/dubblaren 3 gånger innan det fungerade ordentligt.

Jag har fått mycket hjälp av SM7FCU, som också rätt nyligt färdigställt ett 2x813 slutsteg, där vi i många mail funderat kring bias, glödspänningar och verkningsgrad. När det då var dags för att "stämma av i burken", så gick det väl sådär. Självoscillation släckte garaget ett par gånger. Hårdare jordning för rörsocklarma medelst kopparfolie avhjälpe det problemet, dock uteblev uteffekten.

Det sägs ju att 813 tål allt, förutom att tappas i betonggolvet, men de rör jag hade passar nog bäst som adventsljusstake. Köpte ett par NOS Philips 813 och nu började det hända saker. I dagsläget ger det ca 900W ut på 80-20m, så till vintern blir det lite pyssel med att få till de högre banden samt knäcka till en toppkåpa.

Ska man då summera ett bygge i den här klassen, så måste jag börja med att motvilligt erkänna att om man ska se detta ur en ekonomiskt vinkel, så hade ett gammalt SB220 blivit bra mycket billigare, då jag i princip varit tvungen att köpa in varenda pinal. Å andra sidan har jag fått mycket värdefull kunskap som jag annars gått miste om. Och det bästa är ju att kunna säga "I´ve built it myself"!

On air tester har varit positiva. Så länge jag inte driver förbi 85-90 mA gallerström så går det linjärt och fint, och vid det laget toppar uteffekten redan ca 950 W i en väl avstämd antenn.

Väl mött på banden!
//Tommy, SA2CLC

Några bilder från byggtiden:

Although the filaments light up nicely, the first pair of 813's I used had very low emission. It took me a while to figure out that they were causing the low output power. A pair of NOS tubes solved the problem.
Lyset är tänt, men ingen är hemma! Det gick åt många timmar att felsöka låg uteffekt, för inte kunde väl rören vara slut? Två st nya i "kronkartonger" gjorde tillvaron svettig för konstlasten. Dock så lyser ju de gamla trötta rören fint ändå.
This is almost all you need to build yourself an hf linear amplifier. The plate transfomer weighs in at about 30lbs, and with a voltage doubler, the output voltage is around 2400vdc at 600ma. The filament transformer is homewound from a diy transformer kit. This is almost all you need to build yourself an hf linear amplifier. The plate transfomer weighs in at about 30lbs, and with a voltage doubler, the output voltage is around 2400vdc at 600ma. The filament transformer is homewound from a diy transformer kit.
 I grova drag är väl detta vad som gömmer sig i lådan. Högspänningstransformatorn lämnar 1000 V vid 1 A (CCS), som i kombination med spänningdubblare ger ca 2400 VDC vid 600 mA. Glödtrafon 10V/10A är lindad på Svebrys 150 VA transformatorbyggsats och det var knepigt att få till exakt 10 V på rörsocklarna. Gamla mätare och instrumentknoppar fick jag tag på genom annons på DX-radio.
Getting a feel for the component layout. Getting a feel for the component layout.
 Någon timme har det gått åt att bara flytta runt sakerna på chassiet.
This is the final version of the voltage doubler. I learned that 2000volts can jump... Missing in the picture is the fuse and holder for the high voltage. I´m using microwave oven fuses.  

A closeup of the 80/40m tank coil. The taps were chosen with a 2,7k resistor from anodes to ground, and with a signal applied into the output side of the amp, the position with the best SWR was picked.

Version nummer 3 av likriktare. Man kan inte ha för snålt avstånd mellan kopparbanorna fick jag lära mig. Saknas på bilden gör en säkringshållare samt säkring för högspänningen. (långa glasrörssäkringar avsedda för mikrovågsugnar används) Detta blev den bästa tankspolen. La en "dummy" på 2700 ohm mellan rörens anoder och jord, matade in signal baklänges in på steget och valde "tapp" där jag hade lägst SWR.
Plenty of room in the box. The small circuitboard controlling the ptt had to be screened from the rest of the amp.  Eventually, I managed to get the toner transfer method to work. This is the transmit/receive relay board.
Än så länge är det gott om plats. kortet som styr ptt och lite andra smågrejor fick skärmas av ordentligt från det andra. Till slut fick jag till det med toner-transfer-metoden. Detta är kretskortet till S/M-reläerna. Den skarpögde ser att jag glömde spegelvända texten innan jag skrev ut layouten.